Magneesiumi biosaadavus

Millised on parima biosaadavusega magneesiumi vormid?

See on hea küsimus, aga ka väga tähtis küsimus.

On teada, et tegelikult imendub suukaudsel magneesiumi tarbimisel mitte rohkem kui 30% tabletis/kapslis sisalduvast magneesiumist. Enamuse suukaudsete toodete puhul on omastumine aga vähem kui 10%. Magneesiumoksiidil on see ühe uuringu järgi kõigest 4%!

Tavaline on ka suukaudsel magneesiumi tarvitamisel kõrvaltoimena kaasnev kõhulahtisus, mis takistab piisava magneesiumitaseme saavutamist organismis.

Siiski saab öelda, et teise põvkonna magneesiumi toidulisanditest on paremini imenduvad magneesiumglütsinaat ja magneesiumtsitraat (biosaadavus ca 33%). Apteekides on neid ikka veel harva, kuid võib leida magneesiumiga tegelevatest internetipoodidest, näiteks SIIT

Samas kohas on saadaval ka magneesiumkloriidi helbed, millest paari sõnaga järgnevalt juttu tuleb.

Magneesiumkloriid  – on üks parima biosaadavusega magneesiumi vorme, see esineb ka lahustunud kujul looduslikult merevee koostises. Väga head aine vees lahustuvust seostatakse hea imendumisnäitajaga.

Magneesiumkloriidi kasutatakse enamasti välispidiselt (maitse on väga mõru) kas vannisoolana (jalavann, kogukehavann) või magneesiumiõlina. Magneesiumiõli on eraldi saadaval sprei pudelis. Õli võib kanda nahapinnale üle kogu keha va intiimsed piirkonnad (soolast tingitud kipitus), õli leiab siit.

Sellisel magneesiumi kasutamisel jäetakse seedesüsteem täielikult vahele ja toimemehhanism on sarnane nagu teistel nahakaudsetel vahenditel (nikotiiniplaastrid, hormoonplaastrid jne.).

Mõnede uuringute kohaselt on selline magneesiumi omastamine kõige kiirema ja parema tulemuslikkusega.

Kõige parema tulemuse magneesiumidefitsiidi kõrvaldamiseks annab kindlasti kombinatsioon 3 asjast:

  1. Õige tasakaalustatud toitumine (piisavalt mineraale, vitamiine jne)
  2. Magneesiumi nahakaudne omastamine – magneesiumkloriid
  3. Magneesiumi toidulisand – magneesiumglütsinaat või magneesiumtsitraat

Nahakaudne magneesiumiteraapia kogub üha rohkem populaarsust igapäevase magneesiumikoguse manustamisel, eriti nende hulgas, kellel suukaudne magneesiumi tarbimine tekitab ebameeldivaid kõrvaltoimeid (kõhulahtisus ja seedeprobleemid).

Nahakaudse magneesiumiteraapia kohta üks uuring siin:http://www.magneesiumkloriid.ee/media/magneesium-kloriid/general/Transdermal-Magnesium-Pilot-Study.pdf

Magneesiumtsitraat ja magneesiumglütsinaat

Kõigist teise põlvkonna magneesiumi toidulisanditest on magneesiumtsitraadil (kõige kauem teaduslikult uuritud) ja glütsinaadil  suurim biosaadavus (33%). Tsitraat muudab ka vere veidi aluselisemaks, vastavaks füsioloogilisele normile ja tasakaalustab uriinis mineraalainete suhteid, vältides liigestes ja kusepõies settivate kristallide moodustumist.

Magneesiumtsitraati kasutatakse neljal viisil: tablettide, kapslite, pulbri ja vedelikuna (ampullides). Tabletid sisaldavad kõige rohkem liigseid aineid, need võivad ärritada magu ja imenduvad aeglaselt. Kapslid on parem laehendus (kui ei ole lisatud värvaineid), kuna nendel on ainult üks lisaaine – zelatiinist kest. Kapslid imenduvad kiiresti ja sobivad ka tundlikule maole.

Magneesiumtsitraati valmistatakse ka pulbrina, mida saab vees lahustada ja seejärel tarbida. See sobib ka inimestele, kellele ei meeldi kapslid ja tabletid. Lastele on seda ka väga mugav anda, lahustades näiteks mahla või mõne smuuti sisse (siis ei tohiks kasutada piimatooteid ja hapupiima).

Magneesiumglütsinaati, mis on valmistatud Eestis ja kapslitena leiab siit.

Magneesiumi võib võtta tühja kõhuga, kuna see ei ärrita magu ja siis ei teki ka olukorda, kus teised toiduained takistavad magneesiumi imendumist.

Kui palju/kaua peaks tarbima magneesiumi?

Magneesiumi taseme stabiliseerimiseks organismis peavad kuni 40 aastased inimesed seda koguma vähemalt 2 kuud. Üle 40 aastased ja erinevate terviseprobleemidega (liigesed, luud, diabeet) peab magneesiumi kasutama vähemalt 3 – 6 kuud. Seejärel võib teha mõnekuulise vahe.

Toidust saadava magneesiumi puhul tuleb arvestada kindlasti toidu päritolu ja kvaliteeti. Tänapäeva intensiivpõllumajandusliku tootmise käigus on mullad ära kurnatud, saastatud ja tühjad mineraalidest. Seega, tarbides toitu, mis on pärit masstootmisest, võime olla kindlad, et meie kehale vajalikke aineid selles eriti palju ei leidu. Eelistada tuleks kindlasti mahedalt ja orgaaniliselt toodetud toitu.

Ei tohi unustada tasakaalustatud toitumist, mida ei saa asendada toidulisanditega!